
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZAKŁADU LECZNICZEGO
ORTOMED PLUS SP. Z O. O.
Filia os. Wichrowe Wzgórze 122/3, 61-699 Poznań
§ 1
[Treść Regulaminu]
1. Niniejszy regulamin (dalej Regulamin) określa:
firmę Podmiotu Leczniczego;
podstawy prawne działalności Zakładu;
cele i zadania Zakładu Leczniczego;
strukturę organizacyjną Zakładu Leczniczego;
rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych;
przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej
dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych
Zakładu Leczniczego;
organizację i zadania Zakładu Leczniczego;
warunki współdziałania z innymi Zakładami wykonującymi działalność leczniczą w
zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji
pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej;
wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, udzielane za częściową
albo całkowitą odpłatnością;
sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi Zakładu Leczniczego
informacje dotyczące monitoringu wizyjnego w Zakładzie;
procedurę składania skarg.
Za Podmiot Leczniczy w odniesieniu do niniejszego regulaminu uważa się Ortomed Plus
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Turku, adres siedziby: ul. Łąkowa 4,
62-700 Turek, zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
pod nr KRS: 0000564343, NIP: 6681970977, wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących
Działalność Leczniczą pod numerem 000000016577.
Zakładem Leczniczym jest filia Podmiotu mieszcząca się w Poznaniu (61-699) na os.
Wichrowe Wzgórze 122/3.
§2
[Podstawy prawne]
Zakład Leczniczy działa na podstawie obowiązujących powszechnie przepisów prawa oraz
wdrożonych regulacji wewnętrznych, w szczególności:
1) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 633);
2) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz.U. z 2021 r.,
poz. 790 z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz.U.
z 2020 r., poz. 849 z późn. zm.);
4) aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw wymienionych w pkt 1) – 3)
powyżej;
5) Regulaminu.
§3
[Cele i zadania Zakładu Leczniczego]
1. Celem Zakładu Leczniczego jest wykonywanie działalności leczniczej w rodzaju
ambulatoryjnej opieki zdrowotnej oraz działanie na rzecz ochrony zdrowia, poprzez
udzielanie świadczeń zdrowotnych w obszarze stomatologii.
2. Zakład Leczniczy realizuje następujące zadania:
1) diagnostyka i leczenie;
2) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
3) współdziałanie z innymi Zakładami wykonującymi działalność leczniczą;
4) podejmowanie działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki i promocji
zdrowia.
§4
[Rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych]
1. Zakład Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju: ambulatoryjne
świadczenia zdrowotne.
2. Zakład Leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych z obszaru stomatologii
zachowawczej z endodoncją, chirurgii stomatologicznej z implantologią,
periodontologii, protetyki oraz stomatologii dziecięcej. W placówce
stomatologicznych istnieje możliwość wykonania RTG stomatologicznego
punktowego oraz RTG pantomograficznego.
3. Zakład Leczniczy udziela również świadczeń w ramach Narodowego Funduszu
Zdrowia dla osób dorosłych (kontrakt ogólnostomatologiczny) oraz dzieci (kontrakt
dziecięcy).
§5
[Struktura organizacyjna Zakładu Leczniczego]
1. Zakład Leczniczy wykonuje działalność leczniczą w gabinecie stomatologicznym
prowadzonym pod adresem: os. Wichrowe Wzgórze 122/3, 61-699 Poznań, który
składa się z:
a. odrębnych stanowisk (gabinetów) dentystycznych, w tym jednego
przystosowanego do sterylizacji narzędzi
b. poczekalni;
c. ogólnodostępnej toalety dla pacjentów znajdującej się w budynku;
d. pomieszczenia socjalnego;
e. pomieszczenia gospodarczego/brudownika.
2. Świadczenia zdrowotne udzielane są w następujące dni tygodnia:
a. poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek (w godzinach 8:00-20:00)
b. w wybrane soboty (w godzinach 9:00 – 14:00)
§6
[Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych]
1. Świadczenia zdrowotne udzielane są przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz
spełniające wymagania określone w obowiązujących przepisach prawa.
2. Świadczenia udzielane są odpłatnie oraz w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
3. Udzielenie świadczeń zdrowotnych możliwe jest po uprzednim umówieniu wizyty i
rejestracji pacjenta.
4. Rejestracja odbywa się osobiście, przez przedstawiciela ustawowego lub inną upoważnioną
do tego osobę, telefonicznie (centrala telefoniczna z jedną linią telefoniczną), drogą mailową
(dentystawinogrady@gmail.com), poprzez wiadomości na portalach Facebook oraz
Instagram, a także online za pośrednictwem portalu Booksy i Znanylekarz.pl.
5. Aby dokonać rejestracji pacjent zobowiązany jest do okazania dokumentu tożsamości
zawierającego numer PESEL. Rejestracja telefoniczna odbywa się na podstawie
udostępnionych przez pacjenta danych, w szczególności imienia, nazwiska, numeru PESEL
oraz danych kontaktowych. W przypadku cudzoziemca rejestracja odbywa się na podstawie
paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
6. Zarejestrowany pacjent zgłasza się do przyjęcia do danego lekarza w gabinecie,
punktualnie we wskazanym terminie. W przypadku pierwszej wizyty pacjent zobowiązany
jest do zgłoszenia się z minimum 10 minutowym wyprzedzeniem w celu założenia karty
pacjenta oraz uzupełnienia dokumentacji medycznej, o której mowa w §6 ust. 6 poniżej.
Ponadto przed wizytami stosowane są powiadomienia SMS/telefoniczne z 1-3 dniowym
wyprzedzeniem, co zapewnia sprawne udzielanie świadczeń zdrowotnych.
7. Przed pierwszą wizytą pacjent zobowiązany jest do:
a) złożenia pisemnego oświadczenia w przedmiocie upoważnienia lub braku upoważnienia
wybranej osoby do wglądu w jego dokumentację medyczną;
b) złożenia pisemnego oświadczenia o zgodzie na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
c) zapoznania się z informacją o zasadach przetwarzania danych osobowych przez Zakład
Leczniczy;
d) zapoznania się z Regulaminem organizacyjnym Zakładu Leczniczego wykonującego
działalność leczniczą oraz cennikiem usług;
e) okazania dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL – w przypadku dokonania
rejestracji telefonicznej.
8. Zakłady Lecznicze dokładają starań, by umówione wizyty odbywały się zgodnie z
wyznaczonymi terminami, jednak z uwagi na możliwość przedłużania się innych wizyt lub
wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, zastrzegają sobie prawo do ich przesuwania w
ramach danego dnia. Zakłady Lecznicze zastrzegają sobie też prawo do przekładania wizyt na
inny dzień w przypadku zaistnienia takiej potrzeby, w szczególności: udzielania świadczeń
zdrowotnych w ramach indywidualnego modelu leczenia protetycznego, niedyspozycyjności
lekarza, jak również z przyczyn, za które nie ponoszą odpowiedzialności, w tym z powodu
siły wyższej lub z przyczyn, o których mowa w ust. 7 powyżej. O zmianie terminu wizyty
Zakład Leczniczy niezwłocznie informuje pacjenta/przedstawiciela ustawowego pacjenta. W
przypadkach, o których mowa w niniejszym ustępie, pacjent uprawniony jest do żądania
udzielenia świadczenia zdrowotnego w umówionym terminie przez innego lekarza, chyba że
jest to niemożliwe z przyczyn organizacyjnych.
9. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem
oraz w razie potrzeby kieruje na niezbędne badania diagnostyczne w celu ustalenia
rozpoznania. Kierując pacjenta na badania diagnostyczne, lekarz poucza pacjenta o ich
zakresie, ryzyku i możliwości wystąpienia powikłań, a nadto o obowiązku i terminie
zgłoszenia się do Zakładu Leczniczego po uzyskaniu wyników badań diagnostycznych.
10. Zakład Leczniczy informuje pacjenta/przedstawiciela ustawowego jakie świadczenia
zdrowotne wchodzą lub mogą wejść w zakres zalecanego leczenia, jakie wiąże się z nimi
ryzyko i możliwości wystąpienia powikłań, a nadto jaka jest ich przewidywana łączna cena
oraz okres trwania. Zakres, rodzaj, okres trwania oraz łączna cena świadczeń zdrowotnych
mogą ulec zmianie w przypadku zmiany stanu zdrowia pacjenta lub z innych przyczyn, które
ujawnią się po przekazaniu pacjentowi lub przedstawicielowi ustawowemu pacjenta
informacji w tym zakresie i z medycznego punktu widzenia będą taką zmianę uzasadniały.
11. Informacji o stanie zdrowia pacjenta udzielają osobom uprawnionym wyłącznie lekarze.
Zakład Leczniczy chroni dane pacjentów, w szczególności dane zawarte w dokumentacji
medycznej, przed osobami nieposiadającymi upoważnienia do zapoznania się z ich treścią.
Zakład leczniczy przetwarza dane osobowe pacjentów zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
12. Pacjent uprawniony jest do rezygnacji ze świadczeń zdrowotnych oraz cofnięcia zgody na
leczenie w każdej chwili.
13. Zakład Leczniczy zachowuje prawo do odmowy udzielenia dalszych świadczeń
zdrowotnych, jeżeli okaże się, że pacjent nie może zostać ze względów medycznych
zakwalifikowany do dalszego leczenia.
14. W przypadku braku kontynuacji leczenia z przyczyn, za które Zakład Leczniczy nie
ponosi odpowiedzialności, uiszczona zaliczka na leczenie zostaje przeznaczona na pokrycie
kosztów dotychczasowego leczenia, a w przypadku, gdyby koszty te przewyższyły wysokość
uiszczonej zaliczki, pacjent zobowiązany jest uiścić Zakładowi Leczniczemu brakującą
kwotę.
§7
[Organizacja i zadania Zakładu Leczniczego]
1. Zakład realizuje następujące zadania:
1) udzielanie świadczeń zdrowotnych – zgodnie z profilem danej komórki;
2) prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z właściwymi przepisami prawa;
3) dbałość o przestrzeganie praw pacjenta;
4) właściwe i racjonalne gospodarowaniem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i
innymi zasobami – w tym zapewnienie ich przechowywania we właściwych warunkach;
5) dbałość o właściwą eksploatację i obsługę sprzętu;
6) utrzymywanie odpowiedniego wyposażenia gabinetów stomatologicznych;
7) systematyczne dążenie do doskonalenia kwalifikacji zawodowych personelu oraz jakości
świadczonych usług;
8) inne wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz specjalistycznego
charakteru udzielanych świadczeń zdrowotnych.
§8
[Warunki współdziałania z innymi Zakładami wykonującymi działalność leczniczą]
1. W celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji
pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Zakład
Leczniczy może kierować pacjentów do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych,
niedostępnych w ramach Zakładu Leczniczego a niezbędnych do udzielenia świadczeń
zdrowotnych przez Zakład Leczniczy, do innej placówki medycznej.
2. Zakład Leczniczy współpracuje z innymi Zakładami wykonującymi działalność leczniczą,
w tym może zawierać umowy na wykonywanie usług medycznych z innymi Zakładami
wykonującymi działalność leczniczą, jeżeli przysłuży się to zabezpieczeniu prawidłowego
toku leczenia.
§9
[Udostępnienie dokumentacji medycznej]
1. Dokumentacja medyczna udostępniana jest osobom uprawnionym, zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa.
2. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania
świadczeń zdrowotnych albo w siedzibie Zakładu udzielającego świadczeń zdrowotnych;
2) przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
3) przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po
wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w
przypadku, gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub
zdrowia pacjenta;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej – po uprzednim zgłoszeniu chęci
otrzymania dokumentacji taką samą drogą;
5) na informatycznym nośniku danych.
3. Zdjęcia rentgenowskie wykonywane są za pośrednictwem programu komputerowego i
przechowywane w sposób cyfrowy. Udostępnienie jest możliwe na informatycznym nośniku
danych lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
4. Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci papierowej może być udostępniona przez
sporządzenie kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu) i przekazanie za
pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych,
na żądanie pacjenta lub innych uprawnionych organów lub Zakładów.
5. Udostępnienie dokumentacji medycznej do wglądu następuje w uzgodnionym terminie.
Osoba przeglądająca dokumentację medyczną ma prawo robić notatki oraz sporządzać
fotokopie za pomocą własnego sprzętu. W czasie przeglądania dokumentacji medycznej
obecny jest personel Zakładu Leczniczego.
6. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez:
1) sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
2) na informatycznym nośniku danych,
mogą być pobierane są opłaty.
7. Zakład Leczniczy nie pobiera opłaty za pierwsze wydanie kopii dokumentacji, natomiast za
każde kolejne pobiera opłatę zgodną z przepisami prawa. Wysokość opłaty uwzględnia
podatek od towarów i usług, jeżeli usługa jest opodatkowana tym podatkiem. Nie pobiera się
także opłaty w innych przypadkach określonych w przepisach powszechnie obowiązującego
prawa.
§10
[Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat]
1. Zakład leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie, zgodnie z cennikiem (Cennik),
który dostępny jest w rejestracji każdego Zakładu Leczniczego. Ustalając wysokość opłat,
bierze się pod uwagę konieczny do wykonania świadczenia nakład pracy personelu
medycznego, zużycie sprzętu i urządzeń medycznych, wartość wykorzystanych wyrobów
medycznych, czas trwania opieki medycznej oraz stopień skomplikowania zabiegu.
2. Ostateczna cena świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Zakład Leczniczy uzależniona
jest od rodzaju i zakresu przedmiotowych świadczeń, który ustalany jest przez lekarza
prowadzącego w porozumieniu z pacjentem/przedstawicielem ustawowym pacjenta.
3. Koszty leczenia płatne są co do zasady po każdej wizycie. W przypadku niektórych
świadczeń, pacjent jest zobowiązany do dokonania wpłaty zaliczki bądź opłaty rezerwacyjnej,
o czym jest informowany przed rozpoczęciem leczenia – wówczas pozostała część płatna jest
po zakończeniu leczenia.
4. Opłata rezerwacyjna jest bezzwrotną wpłatą na leczenie – w przypadku odbycia wizyty
koszt zadatku odejmowany jest od całościowych kosztów leczenia. W przypadku odwołania
wizyty w terminie krótszym niż 48h roboczych zadatek pokrywa koszt rezerwacji czasu
lekarza.
5. Placówka świadczy usługi komercyjne – na zabiegi lecznicze oraz profilaktyczne bez
skierowania, w przypadku rentgenodiagnostyki na podstawie skierowania wystawionego
przez specjalistę.
6. Placówka świadczy także usługi refundowane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia.
Do zapisania wizyty w ramach NFZ nie jest wymagane skierowanie.
§11
[Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego]
1. Pracami Zakładu Leczniczego oraz działających w jego strukturze jednostek
organizacyjnych i komórek organizacyjnych kieruje Zarząd.
2. Do osób wskazanych w ust. 1 powyżej należy zapewnienie prawidłowego działania
Zakładu Leczniczego i jednostek oraz komórek organizacyjnych działających w jego
strukturze, w tym w szczególności:
1) nadzór nad jakością udzielanych świadczeń zdrowotnych w ramach Zakładu Leczniczego;
2) kontrola wykonywania zadań przez podległych pracowników/współpracowników;
3) kontrola przestrzegania przez personel obowiązujących przepisów prawa, w tym m.in.
prawidłowości prowadzenia dokumentacji medycznej;
4) zachęcanie pracowników/współpracowników do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
5) zgłaszanie właściwym izbom lekarskim przypadków naruszenia zasad etyki przez
podległych pracowników/współpracowników.
§12
[Monitoring]
1. Zakład leczniczy objęty jest monitoringiem wizyjnym, który obejmuje:
a) obserwację pomieszczeń i miejsc ogólnodostępnych, tj. poczekalnia wraz z rejestracją;
b) obserwację pomieszczeń w których udzielane są świadczenia zdrowotne, tj. gabinety
stomatologiczne;
2. Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu, zawierające dane osobowe, Zakład
wykonujący działalność leczniczą przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały
zebrane, w sposób zapewniający pełne poszanowanie intymności i godności pacjenta oraz
zgodne z dyrektywą RODO.
3. Rejestracja obrazu za pomocą monitoringu, w pomieszczeniach o których mowa w ust. 1,
jest niezbędna w celu:
a) zapewnienia bezpieczeństwa pracowników oraz pacjentów;
b) ochrony mienia oraz zapewnienia zachowania w tajemnicy informacji, w tym szczególnych
kategorii danych osobowych zawartych w szczególności dokumentacji medycznej;
4. Obraz przechowywany jest przez minimum 7 dni (do limitu miejsca na serwerze) na
zabezpieczonym urządzeniu rejestrującym (serwerze). Po upływie powyższego okresu,
nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu.
§13
[Procedura składania skarg]
1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo złożyć skargę dotyczącą działania
Zakładu Leczniczego, Zakładów Leczniczych lub ich personelu.
2. Przedmiotem skargi mogą być zarówno uchybienia o charakterze administracyjnym, jak i
medycznym, w tym dotyczące naruszenia praw pacjenta.
3. Skargę można złożyć w formie pisemnej:
1) osobiście – w rejestracji Zakładu Leczniczego;
2) w drodze przesyłki pocztowej;
3) w drodze wiadomości e-mail na adres: dentystawinogrady@gmail.com.
4. Zakład Leczniczy ustosunkowuje się do treści złożonej skargi na piśmie. O sposobie
rozpatrzenia skargi Zakład Leczniczy niezwłocznie powiadamia skarżącego, nie później
jednak niż w terminie 10 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji, chyba że dochowanie
tego terminu okaże się niemożliwe lub znacznie utrudnione. O okoliczności tej Zakład
Leczniczy poinformuje skarżącego.
§14
[Postanowienia końcowe]
1. W sprawach nieuregulowanych w treści niniejszego regulaminu stosuje się przepisy
powszechnie obowiązujące.
2. Regulamin dostępny jest do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie Zakładu leczniczego,
w rejestracji.
3. Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pacjentów znajdują się w polityce
prywatności dostępnej do wglądu na żądanie pacjenta, w siedzibie Zakładu leczniczego, w
rejestracji, a także na stronie internetowej pod adresem https://dentystawinogrady.pl/
4. Regulamin wchodzi w życie w dniu 4.02.2020 r.